CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »


Counters
sukosensei

STPM SEMAKIN HAMPIR HARAP ANDA BERSEDIA SAYA AKAN PAPARKAN TAJUK PENTING DAN SPOT QUESTION NEXT WEEK ..GAMBATTE KU DASAI JA NE
sukosensei

STPM SEMAKIN HAMPIR GAMBATTE KUDASAI

Monday, September 28, 2009

MASYARAKAT ISLAM DI SEMANANJUG ARAB


2 KELOMPOK MASYARAKAT ARAB:

ARAB SELATAN ( KAHTAN ) ATAU ARIBAH.
ARAB UTARA ( ADNAN ) ATAU MUSTARIBAH.
SEBELUM ISLAM.
ARAB SELATAN LEBIH MAJU & BERTAMADUN.
KERAJAAN SABA & HIMYAR.
SELEPAS KEDATANGAN ISLAM.
ORG ARAB AKTIF DLM PELBAGAI BIDANG.
AKTIVITI SEMAKIN MELUAS – PENGARUH DAKWAH.

DI LUAR SEMENANJUNG TANAH ARAB

MASYARAKAT ISLAM DI IRAQ.
AHL AL-AYAM:
SUKU SYAIBAN DI TIMUR LAUT STA.
MENYERTAI PERANG AL-RIDDAH.
MEMPUNYAI PEMIMPIN SPT
AL-ASHTAR.
MALIK BIN AL-HARITH AL-NAKHAAI.
HUJR ADI AL-KINDI.
GOLONGAN TENTERA YG TERAWAL DI IRAQ.

3 GOLONGAN DI IRAQ:
GOLONGAN YG PERNAH MURTAD.
KAUM MUHAJIRIN & ANSAR.
AHL AL-AYYAM.
MELAKSANKAN PENTADBIRAN KETENTERAAN DI IRAQ.
PEMBAYARAN ELAUN.


MASYARAKAT ISLAM DI SYAM

DI UTARA STA MERANGKUMI : PALESTINE, JORDAN & SYRIA.
SEBELUM ISLAM – DIBAWAH KEKUASAAN ROM.
ORANG ARAB DARI SUKU KAUM:
KALB.
LAKHAM
JUDHAM.
BANGSA LAIN : YAHUDI & ROM.



MASYARAKAT ISLAM DI MESIR

NEGERI YANG TUA DIPERINTAH OLEH 30 DINASTI:
FIRAUN.
ISKANDAR ZULKARNAIN.
PTOLEMYS.
ROM
ISLAM.
KAUM QIBTI : BERAGAMA KRISTIAN PROTESTAN & KHATOLIK.
UMAR AL-KHATAB : BERLAKUNYA PERLUASAN KUASA ISLAM.

PEMBENTUKAN MASYARAKAT ISLAM DI MADINAH


DIBENTUK MELALUI DAKWAH – GOLONGAN PENGHIJRAH/MUHAJIRIN.
MENYEBARKAN ISLAM KPD ORANG MADINAH KETIKA MUSIM HAJI : 3 TAHUN BERTURUT-TURUT.
TAHUN KE-11 KERASULAN : ORG KHZARAJ MENEMUI NABI MUHAMMAD – TUNAIKAN HAJI.
BUKIT AQABAH – NABI MEMBERIKAN PENERANGAN TENTANG ISLAM.
MUSIM HAJI BERIKUTNYA : 11 ORG KHAZRAJ & 2 ORG AUZ MENEMUI NABI.
TERMETERINYA PERJANJIAN AQABAH 1.

SELEPAS PERJANJIAN AQABAH 1 : MU’AB BIN UMAYR – DIHANTAR KE MADINAH UTK:
SEBARKAN ISLAM.
MENGAJAR AYAT – AYAT AL QURAAN.
TAHUN 13 KERASULAN NABI MUHAMMAD: 73 ORG AUZ & KHAZRAJ MENEMUI NABI.
MENGHASILKAN PERJANJIAN AQABAH II : MENYENTUH HAL PEPERANGAN.
MELANTIK 12 NAQIB : 9 KHAZRAJ & 3 AUZ

HIJRAH ‘PERPINDAHAN’

PERPINDAHAN UMAT ISLAM DARI MAKKAH KE MADINAH.

TUJUAN HIJRAH

RASA KECIWA DGN SIKAP PERMUSUHAN MUSYRIKIT DGN UMAT ISLAM DI MAKKAH.
MEWUJUDKAN SEBUAH MASYARAKAT ISLAM YANG KUAT.

ORG ISLAM MERANCANG DGN TELITI SEBELUM HIJRAH.
ABU SALAMAH BIN ABD. AL-ASAD : ORANG PERTAMA YANG BERHIJRAH PADA 1 MUHARAM.
ROMBONGAN PERTAMA SERAMAI 70 ORANG & TIDAK DIKETAHUI ORANG MUSYRIKIN.
BERGERAK DALAM KUMPULAN KECIL

KEPENTINGAN HIJRAH:
1.MEMPERGIATKAN PENYEBARAN AGAMA ISLAM.
SATU PROSES JANGKA PANJANG UMAT ISLAM.
MENDAPAT TEMAN SETIA : ABU BAKAR.
KEREDAAN & RESTU ALLAH

2. TAHUN HIJRAH DLM KALENDER ISLAM.
DIBUAT PADA ZAMAN KHALIFAH UMAR AL-KHATAB.
KESAN : URUSAN NEGARA ISLAM DIJALANKAN DGN LANCAR.
MENGIKUT PEREDARAN BULAN:
12 BULAN SETAHUN.
354 HARI DLM SETAHUN.

3. HIJRAH : ARAHAN DRPD ALLAH & PEKERJAAN BERKAITAN DGN AGAMA.
MENDAPAT KEREDHAAN ALLAH.
MADINAH : PUSAT SESUAI UTK PENYEBARAN ISLAM.
MEMPERLIHATKAN UNSUR MUKJIZAT.
MEMPERTINGKATKAN KEIMANAN.

4. MENJALANKAN KEGIATAN POLITIK LEBIH BEBAS.
MEMBENTUK PIAGAM MADINAH – PEMBENTUKAN NEGARA ISLAM.
KEGIATAN KETENTERAAN ISLAM BERKEMBANG LUAS.

5. KEDUDUKAN EKONOMI ISLAM SEMAKIN KUKUH.
MUHAJIRIN MEMBERIKAN BANTUAN KPD ANSAR.
MADINAH : KEDUDUKAN YANG STRATEGIK.
SISTEM EKONOMI ISLAM DIPERKENALKAN.
KEMAKMURAN & HIDUP LEBIH STABIL.

6. SOSIAL
ZAMAN JAHILIAH : HIDUP SECARA INDIVIDULSTIK.
SELEPAS HIJRAH BERASASKAN AKHLAK & AKIDAH.
SETIAP ORANG DIBERI KEBEBASAN TANPA MENGIRA KAUM, AGAMA & KETURUNAN.
KONSEP UMMAH.

7. PWMBWNTUKAN UMMAH
UMMAH : MASYARAKAT ATAU UMAT MANUSIA.
PIAGAM MADINAH : ASAS PEMBENTUKAN UMMAH.
PENYEBARAN ISLAM DI MADINAH LEBIH MUDAH BERBANDING DGN MAKKAH – UMMAH.
USAHA MENDAULATKAN AGAMA ISLAM.
PEMBINAAN MASJID – IBADAT & MASYARAKAT.
NABI MUHAMMAD MENYATUKAN UMAT ISLAM DI MAKKAH & MADINAH.
SELEPAS HIJRAH : 2 GOLONGAN MUHAJIRIN & ANSAR.

a.KAUM MUHAJIRIN.
PENGIKUT NABI YG BERHIJRAH DARI MAKKAH KE MADINAH.
ISTILAH BERASAL DRPD PERKATAAN HIJRAH – PINDAH.
MENDAPAT SOKONGAN & PERTOLONGAN KAUM ANSAR.
SURAH AL-BAQARAH :215 & AL-IMRAN :191.
MEMPERSAUDARAKAN MUHAJIRIN VS ANSAR.
b.KAUM ANSAR.
PENDUDUK MADINA : AUZ & KAZRAJ YG BERAGAMA ISLAM.
MEMBANTU NABI SEBELUM & SELEPAS HIJARH
BANYAK BERKORBAN UTK KEMBANGKAN ISLAM.

C. PENYATUAN UMMAH
MEMPERSAUDARAKAN KAUM MUHAJIRIN & ANSAR.
PERLAKSANAANNYA : MEMPERSAUDARAKAN 2 ORG MUHAJIRIN DGN ANSAR.
SEMANGAT PERSAUDARAAN : TIDAK MERASAKAN PERBEZAAN ANTARA MUHAJIRIN & ANSAR.
LEBIH KPD IKATAN PERSAUDARAAN AKIDAH & KEPERCAYAAN.
MUHAJIRIN TERLIBAT DGN PERNIAGAAN & PERDAGANGAN : TIDAK MENGHARAP SEPENUHNYA.

KUMPULAN MUNAFIK : BERPURA MENGANUT ISLAM – MUSUH DLM SELIMUT.
INGIN MENDAPAT KEPENTINGAN & KERJASAMA DNG YAHUDI.
ABDULLAH BIN UBAY : KOMPLOT DGN BANI QAINUQA.
PERANG KHANDAK – KAUM MUNAFIK MEMIHAK KPD YAHUDI. TIDAK PEROLEHI APA-APA

PEMBINAAN MASYARAKAT ISLAM DI MAKKAH.

AKTIVITI DAKWAH

DAKWAH – USAHA/CARA MEMBENTUK MASYARAKAT ISLAM MAKKAH.
DILAKUKAN SECARA : SULIT & TERANG-TERANGAN.
SECARA SULIT:
KAUM KELUARGANNYA.
ANAK – ANAK ANGKATNYA.
SAUDARA MARA & PARA SAHABAT.
DILAKUKAN SELAMA 3 TAHUN.

ORANG PERTAMA YANG MENGANUT ISLAM:
SITI KHADIJAH ( WANITA)
ALI BIN ABU TALIB ( KANAK – KANAK )
ABU BAKAR AL- SIDDIQ ( LELAKI DEWASA )
DAKWAH SECARA SULIT DILAKUKAN BERHATI-HATI.
AL-ARQAM BIN ABI AL-ARQAM : MENGHADIAHKAN RUMAHNYA UTK PUSAT GERAKAN PENYEBARAN ISLAM.
3 TAHUN SECARA SULIT. TURUN WAHYU – SECARA TERBUKA.
SAMBUTAN DINGIN & MENGUTUK PERBUATAN NABI: ABU LAHAB – SURAH AL-LAHAB : 1-5

TENTANGAN & CABARAN
MUSYRIKIN TENTANG USAHA DAKWAH & MENCABAR BAGINDA TUNJUKAN MUKJIZAT.
KAUM QURAISY TERHINA KRN NABI MENYELAR AGAMA MEREKA – NENEK MOYANG.
MEMINTA ABU TALIB MEMUJUK NABI – TERUSKAN USAHA DAKWAH.
SIKAP & PENDIRIAN ABU TALIB TERHADAP NABI – MUSRIKIN MARAH.
GAGAL PUJUK NABI : TAWARKAN PEREMPUAN & KEMEWAHAN – TETAPI GAGAL.

CARA KOMPROMI – MINTA NABI MENYEMBAH BERHALA & MEREKA SEMBAH TUHAN NABI MUHAMMAD.
DITOLAK OLEH NABI MUHAMMAD. – SUARH AL-KAFIRUN.
QURAISY TAK MAHU BERALAH KRN –TAK MAHU KUASANYA TERGUGAT.
CARA PENYIKSAAN – ORNG ISLAM DISEKSA TETPI ISLAM SEMAKIN BERKEMBANG.
UMAT ISLAM HIJRAH KE HABSYAH & DILINDUNGI OLEH RAJA HABSYAH & TERTARIK DGN ISLAM.

PENGISLAMAN UMAR AL-KHATAB – SATU TAMPARAN KPD ORG MUSYRIKIN. ORG ISLAM KEMBALI SEMULA KE MAKKAH.
MEMULAUKAN BANI HASYIM & MUTTALI SERTA UMAT ISLAM – MELEMAHKAN PENGARUH UMAT ISLAM.
MEREKA HANYA BOLEH KELUAR PADA MUSIM HAJI – AMBIL KESEMPATAN SEBARKAN ISLAM.

SEBAB PENENTANGAN KAUM QURAISY KPD ISLAM.

INGIN MENGEKALKAN KUASA & PENGARUH SELAMA INI.
ISLAM PENTINGKAN PERSAMAAN TARAF & SANGAT BERTENTANG DGN MEREKA.
MEMPERTAHANKAN PUSAKA NENEK MOYANG. BIMBANG AMALAN INI AKAN HAPUS.
TAKUT PADA HARI PEMBALASAN KRN MEREKA BANYAK MELAKUKAN DOSA.
IRIHATI DGN KEDUDUKAN NABI MUHAMMAD.

BAB 1 TAMADUN ISLAM

MAKSUD JAHILIAH

Masyarakat arab jahiliah hanya jahil dari segi agama dan kepercayaan PANDANGAN AL - QURAAN Surah – Suarah Yang Menceritakan Tentang Jahiliah:- Surah Al – Hijr Ayat 25. Surah Al – Rum Ayat 20 Al – Quraan Merumuskan Tiada Nabi. Tiada Mempunyai Peradaban. Tidak Berakhlak. Tidak Boleh Membaca & Menulis. BiLA Mula ? Dengan Keruntuhan Zaman Jahiliah Bermula Empangan Maarib Hingga Turunnya Al - Quraan CIRI – CIRI JAHILIAH “ AGAMA : Wathani Majusi. Yahudi. Nasrani.Hunafa. Animisme

Faktor perkembangan agama Pengaruh asing melalui:- hubungan perdagangan. kegiatan diplomatik. kegiatan aktiviti agama. Pengaruh kuasa asing. kuasa rom ( nasrani ) kuasa parsi. ( majusi )

AGAMA MAJUSI Punca Berlakunya: Umar Bin Luai. Sikap Mengagongkan Kaabah. Hajar Al – Aswad. Berhala Diperbuat Daripada Batu.Emas,Perak,Makanan.

Berhala – Berhala Yang Terdapat Di Kota Makkah. Al – Latt.Al – Manat.Al – Uzza.Al – Manar Hubal. Makkah Pusat Agama Berhala. Musin Haji, Ada Kegiatan Jual Beli Berhala Di Pasar Ukaz. Ada 360 Jenis Berhala Di Kaabah. Berasal dari parsi. Api lambang agama ini. Tiada nabi & rasul. Mengikut nabi – nabi palsu.

3 mazhab:- Kayumarthian Zarwaniyah. Zaradustiyah Banyak di anuti di :- yaman. oman bahrin. Mereka memuja api. Mempercayaai roh. Roh. Penunggu. Kuasa ghaib. Menyembah matahari. Menyembah cakrawala. Kepercayaan karut & tahyul

ANIMISME Mempercayaai roh. Roh. Penunggu. Kuasa ghaib. Menyembah matahari. Menyembah cakrawala. Kepercayaan karut & tahyul

AGAMA YAHUDI • Dibawa oleh nabi musa. • Kitab taurat. • Kaum bani israiel. • Mengubah kitab suci taurat. • Yusuf dhu nuwas – pemerintah kerajaan himyar.

AGAMA NASRANI • Dibawa oleh nabi isa. • Kitab injil. • Bani israil – penganut utama. • Ubah suai. • Ahl – kitab – penganut tulen. • Disebarkan ke sta melalui oleh penduduk ghasan dan hirrah

SOSIAL

2 jenis masyarakat arab arab hadari ( (bandar ). arab badwi ( luar bandar )

Semangat assabiyyah. Sistem kabilah. Sering berperang. Tawanan menjadi hamba. Berpuak – puak Hidup secara berkelompok atau bersendirian. Mengamalkan sistem kabilah. Tujuan mereka sering berperang: Mendapatkan makanan & air. Dendam. Meluaskan pengaruh. Perselisihan faham

2 GOLONGAN :- Badwi. Hadari. Semangat assabiyyah. Sistem kabilah. Sering berperang sesama sendiri. Tawanan dijadikan hamba.

Wanita golongan paling hina Hanya alat memuaskan nafsu. Sanggup membunuh bayi perempuan. Berkahwin tanpa had & batasan. Hamba – golong paling hina. Corak kehidupan yang bertentangan dengan tamadun

EKONOMI : • Keruntuhan empangan maarib. • Pendudk di selatan sta berhijrah ke utara. • Perdagangan. • Rompakan. Mengenakan ‘riba’ • Bentuk penindasan. • Kegiatan penternakan - badwi

ILMU PENGETAHUAN : • Tidak mempunyai ilmu. • Tidak mewarisi kegemilangan imu kerajaan saba. • Penyebaran ilmu yang terbatas. • Hanya 17 orang yang celik huruf. • Buta huruf begitu meluas. • Tumpukan bidang hafalan & ingatan. • Mahir dalam bidang syair & khutbah. • Tidak tahu membaca & menulis. • Perubahan berlaku selepas kehadiran islam & nabi muhammad. • Sinar baru selepas kedatangan islam.

RUMUSAN :

Kehidupan masyarakatarab jahiliah bercirikan unsur gasar yang berlawanan denga ketamadunan namun kedatangan islam membawa sinar baru dalam kehidupan mereka.

LATIHAN

Bandingkan ciri-ciri masyarakat Arab pada zaman Jahiliah dengan masyarakat Islam pada zaman Nabi Muhammad s.a.w. di Madinah.

A. Pengenalan

1. Zaman jahiliah merujuk kepada masyarakat di Semenanjung Tanah Arab. Mereka hidup dalam zaman kegelapan tanpa berpandukan ajaran wahyu dan mengamalkan nilai akhlak yang buruk. Zaman ini berlaku 300 tahun sebelum kelahiran Nabi Muhammad s.a.w. iaitu bermula daripada kejatuhan empangan Maarib sehingga kedatangan Islam.

2. Nabi Muhammad dan orang Islam telah berhijrah ke Madinah pada 622 M. Di Madinah Nabi Muhammad telah dilantik sebagai ketua negara dan mengasaskan pemerintahan negara Islam yang pertama.

3. Kedatangan agama Islam telah membawa perubahan yang besar ke atas masyarakat Arab terutama masyarakat di Madinah.

TAMADUN ISLAM

TAMADUN ISLAM

HANTAR TUGASAN ANDA

name:
email:

SOALAN 1 MAKSUD JAHILIAH:
jahil dari segi agama
Quraan Merumuskan Tiada Nabi
Keruntuhan Zaman Jahiliah Bermula Empangan Maarib Hingga Turunnya Al - Quraan

other comments:

KELAS KOMPUTER DI CITY CYBER RM120.00 MS OFFICE BASIC

CITY CYBER : PUSAT MAKLUMAT ANDA

WE SELL LAPTOP AND DESKTOP PC & UPGRADE COMPUTER